HR Tips by CEO RedRadar International - Part 2

 


Encik Faizal Salleh, CEO RedRadar International

Terdapat beberapa infor yang perlu ada apabila majikan keluarkan offer letter untuk pekerja baru, antaranya:

1. Nama Jawatan

Pangkat atau pekerjaan yang ditawarkan kepada pekerja.

2. Tarikh Mula Kerja

3. Gaji yang ditawarkan

Gaji ialah suatu bayaran sejumlah wang atau pampasan tetap diberikan majikan kepada pekerja yang barangkalinya diperincikan dalam kontrak pekerjaan sebagai pertukaran kepada tugasan atau kerja yang dilakukan. Ia biasanya akan dibayar mengikut tempoh tertentu.

4. Tempoh Pekerjaan

5. Jenis Pekerjaan

Jenis pekerjaan dibahagi kepada dua iaitu pekerjaan kontrak dan pekerjaan tetap. Pekerjaan kontrak dan tetap memang berbeza antara satu sama lain.

Pekerjaan tetap memberikan keselamatan jangka panjang sedangkan pekerjaan kontrak mempunyai risiko tertentu mengenai keselamatan. 

Pekerjaan tetap stabil dan fleksibel sementara dalam pekerjaan kontrak seseorang itu boleh meninggalkan pekerjaan itu mengikut kehendak mereka atau bila-bila masa tempoh pekerjaan akan selesai.

Pekerja tetap bertanggungjawab untuk mendapatkan semua faedah syarikat sedangkan pekerja kontrak tidak mendapat faedah seperti cuti santai, insentif dan lain-lain.

Pekerja kontrak dibayar secara pro rata manakala pekerja tetap dibayar mengikut norma syarikat. Kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

6. Tempoh Percubaan Kerja 

Tempoh percubaan pekerjaan yang disebut sebagai tempoh perrcubaan adalah tempoh masa yang digunakan untuk menentukan sama ada sewa baru akan dilaksanakan. Tempoh percubaan mungkin berisiko jika ditubukan dengan salah, kerana ia mungkin melanggar undang-undang buruh tempatan atau menjejaskan hak majikan. Majikan boleh mepertimbangkan untuk menahan beberapa faedah dan faedah sehingga selesai tempoh percubaan selesai dan mereka tahu bahawa pekerja dapat melaksanakan tugas itu sesuai dengan standard mereka.

7. Rate over time jika ada

Bayaran lebih masa adalah jumlah lebih masa yang dibayr kepada setiap pekerja dalam tempoh gaji.

8. Notis Pemberhentian Kerja

Surat pemberhentian kerja adalah pemberitahuan secara rasmi kepada syarikat bahawa seseorang akan meletakkan jawatan daripada pekerjaan mereka. Ianya hendaklah ditulis secara rasmi mengikut format tertentu bagi memudahkan bahagian sumber manusia atau majikan membuat persediaan selanjutnya seperti mencari individu sebagai pengganti kepada jawatan tersebut.

Surat pemberhentian kerja juga hendaklah dihantar terus kepada bahagian sumber manusia dan penyelia bahagian sekiranya perlu dalam bentuk cetakan untuk dihantar ke pejabat tempat kerja anda mahupun secara emel. Cara menulis surat berhenti kerja yang mudah dan ringkas perlulah jelas dengan menyatakan tarikh bila seseorang itu akan berhenti kerja. Selain itu, notis pemberitahuan atau penghantaran surat berhenti kerja ini perlulah dipatuhi mengikut kontrak yang ditandatangani pada awal kemasukan kerja seperti notis 24 jam, 2 minggu, sebulan dan sebagainya. Badan kerajaan lazimnya menggunakan Bahasa Melayu manakala syarikat swasta menggunakan Bahasa Inggeris dalam surat rasmi atau emel mereka.

9. Tempat Bekerja

10. Terma dan Syarat pekerjaan yang berkaitan

"Terma" dlaam kontrak perkhidmatan ialah hasil daripada rundingan yang berlaku antara majikan dan pekerja. Ia merujuk kepada tanggungjawab yang telah dipersetujui oleh pihak berkenaan dalam kontrak. 

"Syarat" pula merupakan satu arahan yang diberikan oleh majikan kepada pekerjanya dari semasa ke semasa. 

Perkara yang paling penting adalah perlu memastikan pekerja betul-betul memahami semua maklumat dalam surat tawaran dan mereka mesti tandatangan tawan itu tanda bersetuju dengan terma yang kita tawarkan.


Comments